Middenbouw

Onderwijs, methodes en werkwijzes.

Op De Nieuwe Haven wordt eigentijds onderwijs gegeven met de nieuwste methodes. Daarbij is er veel ruimte voor extra's en talentontwikkeling. O.a in de leertijduitbreiding.

Rekenonderwijs 
Op De Nieuwe Haven werken wij met de nieuwste rekenmethode Getal & Ruimte Junior. De nieuwe methode is een rekenmethode voor de groepen 3 t/m 8, die goed aansluit op het niveau in het voortgezet onderwijs. Getal en Ruimte kenmerkt zich door één onderwerp per week aan te bieden en elke dag krijgen de leerlingen klassikale instructie. Leerlingen bouwen zelfvertrouwen op door te werken met duidelijke rekenstrategieën. Vanaf groep 3 worden de leerlijnen steeds verder uitgewerkt.

Taalonderwijs  

Groep 3 werkt met Veilig Leren Lezen. Hierin wordt de basis gelegd voor het lees- en taalonderwijs. Vanaf groep 4 werken we met de methodes Taal op Maat en Spelling op Maat. Bij Taal op Maat bestaat de inhoud van de lessen uit woordenschat, schrijven, luisteren en spreken en kijk op taal. Bij Spelling op Maat staat er elke week 1 spellingscategorie centraal. Na 2 instructielessen maken de leerlingen de rest van de week veel oefenopdrachten. Elke week wordt afgesloten met een oefendictee om te bekijken of de geleerde stof wordt beheerst. Daarnaast werken we met de methode Atlantis. Atlantis is een lesmethode waarbij het bevorderen van het leesplezier voorop staat. Het is een methode om technisch lezen, begrijpend lezen en woordenschat thematisch verder uit te bouwen.

Wereldoriëntatie.

In groep 3 en 4 werken we met de methode “de Zaken”. Dit is een methode die natuuronderwijs, geschiedenis en aardrijkskunde geïntegreerd aanbiedt. Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen ieder vak apart. Wereldzaken (aardrijkskunde) Tijdszaken (geschiedenis) en Natuurzaken (natuuronderwijs)

Leerlingvolgsysteem IEP 

Vanaf groep 3 werken wij met het leerlingvolgsysteem van IEP. Leerlingen zijn samen met hun ouders, i.s.w.m. de leraren, eigenaar van hun eigen leerproces en ontwikkeling. Door de behaalde resultaten van de leerlingen samen te bespreken weten de kinderen hoe ze ervoor staan en waar zij nog aan kunnen werken. De leerlingen worden getoetst op wat ze weten, maar ook op wat ze kunnen. Het onderdeel “hart- en handen” laat de creativiteit, de manier van leren en sociale competenties zien. Het helpt de leerlingen en de leerkrachten om inzicht hierin te krijgen. Op De Nieuwe Haven werken we eraan alle leerlingen de minimum en/ of persoonlijke doelen te laten behalen.

Burgerschap 

Op De Nieuwe Haven zijn wij actief bezig met burgerschap. Wij besteden aandacht aan onderwerpen die spelen in de maatschappij en geven leerlingen de ruimte om hier hun eigen mening over te vormen.  Zo werken wij in midden- en bovenbouw samen met meerdere maatschappelijke organisaties zoals Natuurstad, JINC, Lekker Fit, SOL, etc. Verder werken wij met de methode KWINK, dat sociaal-emotioneel leren bevorderd. Voor geestelijke stromingen hebben wij de methode Trefwoord. Leerlingen leren gefundeerd hun eigen keuzes te maken.